کد مطلب:38866
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:8
واژة مقدس امام در ميان پيامبران، در قرآن، تنها بر حضرت ابراهيمغ اطلاق شده است و هم چنين دوازده امام شيعيان، اماماند; پس چرا در جامعة ما، به امام خميني و مقام معظم رهبري، امام گفته ميشود (حتي اگر به معناي پيشوا باشد)، در صورتي كه اين دو عزيز، معصوم نبوده، و اين قضيه بين اهل تسنن، نقطة ضعفي براي شيعيان، قلمداد ميشود; لطفاً با استناد به آيات قرآن، اين مطلب را توضيح دهيد؟
در فرهنگ قرآن، بر خلاف آن چه شما گفتهايد، امام بر افراد زيادي اطلاق شده و به حضرت ابراهيمغ اختصاص ندارد، از جمله:
الف: فَقَـَتِلُوَّاْ أَغمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لآَأَيْمَـَنَ لَهُم;(توبه،12)، با پيشوايات ]امامان[ كفر، پيكار كنيد، چرا كه آنها پيماني ندارند.
قرآن مجيد در اين آيه، به سران كفر نيز، لقب امام داده است.
ب: وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ َجِنَا وَذُرِّيَّـَتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا;(فرقان،74) و كساني كه ميگويند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان، ماية روشني چشم ما قرار ده، و ما را براي پرهيزگاران، امام ]پيشوا[ قرار ده.
ج: وَ جَعَلْنَـَهُمْ أَغمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا;(انبيأ، 73) ]اسحاق و يعقوب و...[ آنان را پيشواياني قرار داديم. قرآن در اين آيه، به انبيايي از جمله حضرت اسحاق و يعقوبلقب امام داده است. بر اين اساس روشن است كه لفظ امام، از ديد قرآن، به امام نور و معصوم اختصاص ندارد و بر سران كفر، نيز اطلاق ميشود و همة ما از خداي متعال ميخواهيم كه ما را هم امام متّقين قرار دهد; بنابراين، چه اشكالي دارد به رهبر نظام ديني كه جامعه را به معنويّت رهبري ميكند، امام گفته شود، ضمن آن كه هم در جامعة ديني هم مرسوم بوده كه به رهبر مذهبي، امام اطلاق كنند و رهبر يك جامعه لازم نيست حتماً معصوم باشد تا بتوان به آن امام گفت. اين منطق و ديدگاه قرآن است و عمل شيعيان، هيچ تهافتي با قرآن مجيد ندارد و آنان كه خرده ميگيرند، بايد دليلي بر اختصاص لفظ امام به معصوم، بياورند. ضمن آن كه اهل سنت نيز، اين كلمه را بر افرادي، چون امام غزالي و امام بخاري و... اطلاق نموده و چنين شبههاي به وجود نيامده است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 6، ص 91 و 92، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.